خانه / انیمیشن / جشن مستقل انیمیشن سینمای ایران پایان یافت
تبلیغات

جشن مستقل انیمیشن سینمای ایران پایان یافت

جشن مستقل انيميشن سينماي ايران پايان يافتReviewed by اینفوفا on Sep 8Rating:

کیومرث پور احمد

به گزارش مهر، در ابتدای این مراسم که اجرای آن را احمد عربانی از پیشکسوتان انیمیشن برعهده داشت کیومرث پوراحمد دبیر جشن سینمای ایران از مازیار میری دبیر اجرایی جشن تشکر کرد و با اشاره به سابقه انیمیشن در ایران گفت: قبل از انقلاب و قبل از تاسیس کانون پرورش کودکان و نوجوانان یکی دو انیمیشن نازل در سینمای ایران ساخته شد که نمی‌توان آنها را به حساب آورد بعد از انقلاب و با تغییر مدیریت کانون این تولیدات به صفر رسید و بعد فقط علیمراد با یک کارگاه کوچک قبل از بازنشستگی چند انیمیشن ساخت و دیگر هیچ.

وی افزود: اما در این سال‌ها انیمیشن ایران به لحاظ کمیت رشد حیرت انگیزی داشته اما کیفیت به جز در چند انیمشن محدود  قابل اعتنا نیست. نسل جوان انیمیشن دود چراغ نخورده و انیمیشن ساز شده است مضمون، لحن، طعم و رنگ و بوی ایرانی به شدت در انیمیشن‌های ما کمرنگ است بعد از ۴۰ سال هنوز تصاویری از انیمیشن‌های زرین کلک، علی اکبر صادقی، احمد عربانی و.. در ذهن ما باقی مانده است.

دبیر پانزدهمین جشن سینمای ایران گفت: کاش آماری برای مقایسه مسافرانی که به دوبی و ترکیه می روند و مسافرانی که به شهرهای ایران  سفر می کنند وجود داشت  بعید  می دانم جوانان ایرانی دیوان غزلیات سعدی، عطار و یا رباعیات خیام را در کتابخانه شان داشته باشند و بعید  می دانم خیلی از جوانان  ایرانی ترانه های بنان، دلکش و… را شنیده باشند و یا کتاب کوچه را داشته باشند. شاید هم بخشی از این اوضاع به دلیل شکل گیری دهکده جهانی مک لوهان و سیلاب سایت های اینترنتی و ماهواره باشد اما در این وانفسا انگار دولتمردان ما هم کارهای خیلی مهمتری دارند که بی توجه به ایرانی زدایی هستند، ما برای بازیافت رنگ و بوی ایرانی باید ایران را بشناسیم و با خرده فرهنگ‌های آن همراه و همدل باشیم.

نشریه داخلی آسیفا

وی مشخصه‌های بارز این دوره از جشن را حضور فیلم‌هایی از پیشکسوتان انیمیشن از جمله نورالدین زرین کلک و..، حضور بیش از پیش جونان مستعد و شرکت بیشتر بخش خصوصی اعلام کرد و افزود: از تعداد ۱۰۸ فیلم شرکت کننده ۳۶ فیلم با سرمایه دولتی و مشارکت بخش خصوصی و ۷۲ فیلم با تهیه  کنندگی بخش خصوصی ساختنه شده است.

شرعی خواستار تغییر آیین نامه جشن انیمیشن شد و توضیح داد: بر اساس آیین نامه موجود فیلم‌های بلند، مستند ودانشجویی در یک گروه داوری می شوند که این کار داوران را هم دچار مشکل می کند لازم است برای رفع این نقیصه در آیین نامه جشن هر بخش به طور مستقل داوری شود. جا دارد از کیومرث پوراحمد، مازیار میری، محمد مهدی عسگرپور، نورالیدن زرین کلک، روانبخش صادقی و هیئت مدیره انجمن انیمیشن قدردانی کنم.

در ادامه مراسم فیلم کوتاهی برای تقدیر از وجیهه الله فرد مقدم پخش شد و کیومرث پوراحمد و سعید  توکلیان برای اهدای تندیس آسیفا ایران به او روی صحنه آمدند. فرد مقدم از زرین کلک تشکر و جایزه اش را به او تقدیم کرد و گفت: به اندازه یک بند انگشت شاگردی ایشان را کردم و زود استاد شدم حالا که سنم بالا رفته می فهمم که چه موهبتی را از دست دادم. اولین بار استاد کریمی من را با قواعد انیمیشن آشنا کرد و و محمد فیجانی فیلمبرداری انیمیشن را به من آموزش داد که امروز حال خوبی ندارند و دعا کنید که حالشان خوب بشود.

در ادامه پوراحمد عنوان کرد: آقای فرد مقدم از جمله فیلمسازانی بودند که عطر ایرانی بودن در آثارشان موج میزد. توکلیان هم از فرد مقدم به عنوان یکی از اولین اساتید خود  نام برد که کارهای آکادمیک  را در صدا و سیما تولید کرد. در ادامه مراسم نیما مسیحا به همراه نوازنده پیانو قطعاتی را اجرا کرد.

محمد مهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما در ابتدای صحبت هایش صبوری و متانت را از ویژگی های خانواده انیمیشن سینمای ایران برشمرد و گفت:هر سال عادت کرده ایم دور هم جمع شویم که خود این اتفاق بزرگ و خوبی است و می توانیم به هم خسته نباشید بگوییم و به هم انرژی بدهیم و از مظلومیت خانواده انیمیشن صحبت کنیم. واقعیت این است که دورهای مختلفی از انیمیشن را در کشور خودمان داشته ایم که آقای پوراحمد هم به آن اشاره کردند.

وی افزود:انیمیشن تفاوت های زیادی با دیگر بخش و نهادهای صنفی خانه سینما دارد و آمال و آرزوهای خانواده آن با دیگر صنوف متفاوت است. در بعضی از صنوف مثل مستندسازان حتی بحث هایی مانند امنیت جانی مطرح است اما در ا انیمیشن نگرانی های دیگری مطرح است و این نوع گردهمایی ها به این دلیل است که به عنوان نهاد صنفی پیگیر اینگونه موضوعات باشیم.

مدیر عامل خانه سینما بیان کرد:اگر بنشینیم وکاری انجام ندهیم وضع روز به روز بدتر خواهد شد و نباید به این امید که روزی همه چیز بهتر می شود و مدیران انیمیشن را بهتر می شناسند کاری انجام ندهیم. چون سابقه این را نشان نداده است و روز به روز وضع بدتر می شود. ممکن است یک مدیر کل بیاید و مرکزی هم تاسیس شود همانطور که  سال هایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دوره طلایی را پشت سر گذاشت و گنجینه ای را برای نسل هایی بعدی  به جای نهاد. باید در این روزها از انرژی هم بهره ببرید وگرنه ممکن است در سال های بعد این اتفاق نیفتد.

عسگرپور با اشاره به مستقل بودن صنوف خانه سینما گفت: خانه سینما مثل بعضی از نهادهای دولتی نیست که زیرشاخه داشته باشد. اینجا خانه سینما است که بخش های مختلف به صورت مستقل پیگیر موضوعات صنفی خود هستند. امیدوارم در حوزه انیمیشن از انرژی موجود در این صنف با حضور افراد خوشنامی که در آن هستند استفاده بهتری برای پیشبرد مسائل صنفی شود . نباید منتظر بود که بخش های دیگر کاری برای ما انجام دهند.

در ادامه تندیس و دیپلم افتخار بهترین طراحی صدا با حضور مهرداد شیخان و علیرضا فرمانی به  محمدرضا علیمردانی و هوتن پورزکی برای انیمیشن «حیات وحش پالاگوس» اهدا شد. کارن همایونفرو مهدی خرمیان تندیس و دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن را به پژمان خلیلی برای انیمیشن «زنی زیر یخ ها آواز می خواند» دادند و خلیل هم از مریم خلیل زاده کارگردان و مهرشاد ملکوتی صداگذار این فیلم تشکر کرد.

نشریه داخلی آسیفا ( روی جلد )

مریلا زارعی برای اهدای تندیس بهترین متحرک سازی روی صحنه آمد و گفت: با شعف ویژه ای در این مراسم شرکت کردم به دلیل اینکه از نسلی هستم که دوران کودکی و جوانی و الا آخر را با انیمیشن زندگی کردم. در دوران کودکی همیشه سعی می کردم مشق هایم را زودتر تمام کنم که کارتون ببینیم و الان هم هروقت حالم بد می شود به جای اینکه فیلم های سینمای ایران را نگاه کنم انیمیشن های ایرانی را ببینم. از استاد رازانی درس گرفتم که بی کار و بی اندیشه هیچی درست نمی شه. تندیس بهترین متحرک سازی به امین حق شناس برای انیمیشن «ایسم» اهدا شد.

در ادامه فیلم کوتاهی برای تقدیر از عبدالله علیمراد پخش شد و کامیاب درویش و گل محمدی برای اهدای تندیس او روی  صحنه آمدند. علیمراد  از اینکه در این جشن دوستان قدیمی خود را می بیند ابراز خوشحالی کرد و از خانه سینما برای برگزاری این جشن تشکر کرد. گل محمدی از علیمردا به عنوان استاد راهنمای خود در دوران دانشجویی یاد  کرد و درویشی  با آرزوی سلامتی برای اساتید انیمیشن و انرژی بیشتر برای جوانان انیمیشن از مسوولات خواست انیمیشن را جدی بگیرند.

مسعود مهرابی و علیرضا گلپایگانی برای اهدای تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه انیمیشن روی صحنه آمدند و گلپایگانی از مهرابی به عنوان فردی نام برد که در دوران جوانی یکی از مشوقان او برای ادامه فعالیت بوده است. تندیس بهترین فیلمنامه به علی درخشی برای انیمیشن «حیات وحش پالاگوس» داده شد  و او هم از همکاران خود در ساخت این انیمیشن تشکر کرد.

بهروز غریب پور و علی اکبر صادقی برای اهدای تندیس بهترین کارگردانی روی صحنه آمدند. غریب پور با اشاره به ساخت انیمیشن های ایرانی در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان گفت:در آن سال هایی که  زمینه ای برای حضور انیمیشن در کانون پیدا شد مکتب ایرانی در جهان شناخته شده نبود من به همراه عباس کیارستمی، ابراهیم فروزش، سید حسین نیروند، علیرضا زرین و… مکتب ایرانی را در انیمیشن پدید آوردیم.

وی افزود: زمانی که انیمیشن «آزادی آمریکایی» در زاگرب درخشید این اتفاق افتاد و بسیار متاسفم که در این سال ها  کانون جشنواره انیمیشن برگزار می کند اما  انیمیشن نمی سازد. انیمیشن ایرانی در دل مردم جا گرفته و چیزی که در دل مردم جا گیرید را نه قدرت سیاسی و نه  زمان نمی تواند از بین ببرد. همچنین تندیس و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی  به نورالدین زرین کلک برای انیمیشن «بنی آدم» اهدا شد.

زرین کلک عنوان کرد: دوران جایزه گرفتن من خیلی وقت است که گذشته  و دوران جایزه دادنم هم در شرف اتمام است. اما با همه اینها در این جشن فیلمم را شرکت دادم و از داشتن این جایزه بسیار خرسندتر از جایزه هایی هستم که از اکناف دنیا گرفتم برای اینکه این جایزه را کسانی به من دادند که یا فرزند من هستند یا فرزند فرزند من و این یعنی که هنوز رابطه من با نوه‌های خودم قطع نشده و فاصله نسلی بین ما وجود ندارد.

در پایان مراسم سید رضا میرکریمی و پوراحمد تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم را به محمد ابوالحسنی برای انیمیشن «حیات وحش پالاگوس» اهدا کردند.

 

۶۱۵

0

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*


*

رفتن به بالا