خانه / موسیقی / شجریان: متحیرم که همایون این همه نفس را از کجا آورده است!
تبلیغات

شجریان: متحیرم که همایون این همه نفس را از کجا آورده است!

شجریان: متحیرم که همایون این همه نفس را از کجا آورده است!Reviewed by عسل دولتیاری on Sep 18Rating:
محمدرضا شجریان می گوید: من واقعا به وجود همایون افتخار می‌کنم و انگشت به دهان مانده‌ام که او این همه نفس را از کجا آورده است!
به گزارش شبکه ایران  رونمایی آلبوم «شوق نامه» در خانه‌ هنرمندان با سخنرانی محمدرضا درویشی برگزار می‌شود. در مستندی که برای این مراسم تهیه شده؛ محمدرضا شجریان به تمجید از این آلبوم و صدای همایون شجریان پرداخته است.
محمدرضا درویشی (آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی عبدالقادر مراغه‌ای)در گفتگو با ایلنا از رونمایی این آلبوم در ۲۷ شهریور خبر داد و گفت: در مراسم رونمایی، مدیر کانون پرورش فکری جوانان و نوجوانان که اثر شوق نامه به سفارش آنها تولید شده است، سخنرانی خواهد کرد.
درویشی افزود: همچنین در بخش دیگری سخنرانی من گنجانده شده است و من در این بخش درباره‌ی زوایای مختلف این پرو‍‍ژه موسیقایی سخن خواهم گفت. در بخشی دیگری نیز اعضای گروه موسیقی عبدالقادر حضور خواهند داشت. درویشی افزود: یکی دیگر از بخش‌های این مراسم، پخش یک فیلم مستند گنجانده شده که محمدرضا شجریان در آن درباره پروژه موسیقی عبدالقادر(شوق نامه)، خصوصیات موسیقایی آن، مقایسه آن با موسیقی ردیفی- دستگاهی و همچنین خصوصیات آوازی آن سخن می‌گوید.
این آهنگساز در پاسخ به این پرسش که دیدگاه شجریان درباره تصانیف منسوب به عبدالقادر چیست، خاطرنشان کرد: آقای شجریان در این فیلم گفته است: «عبدالقادر در این کار از خواننده به‌عنوان یک ساز استفاده کرده است و همایون به‌عنوان خواننده این اثر نشان داده که باهوش و تواناست؛ زیرا توانسته به سرعت کار را یاد بگیرد و کار را بسیار تمیز و خوب ارائه دهد. من واقعا به وجود او افتخار می‌کنم و انگشت به دهن مانده‌ام که این همه نفس را از کجا آورده است زیرا من که پدرش هستم نفسم می‌گیرد ولی او به راحتی این کار را انجام داده است.»
وی در بخش دیگری به نقل از شجریان گفت: «زمانی که مردم این کار را بشنوند؛ متوجه اصل داستان می‌شوند که فرم آن زمان با فرم موسیقی الان کاملا فرق می‌کند؛ زیرا ما هم‌اکنون براساس موسیقی دستگاهی یک کار را اجرا می‌کنیم که یک موسیقی حساب‌شده است و مانند غزلی ا‌ست که می‌توانیم قافیه‌ی آن را حدس بزنیم اما موسیقی عبدالقادر موسیقی ا‌ست که قافیه ندارد و به هیچ وجه نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در دو نت بعد چه اتفاقی می‌افتد و موتیف‌ها که پشت سرهم می‌آیند چقدر زیبا عوض می‌شود. این درحالی است که ما هم‌اکنون با موتیف‌ها به این‌گونه عمل نمی‌کنیم و موتیف‌ها در موسیقی ما تکرار نمی‌شوند و دائم به شکل ظریفی تغییر شکل می‌دهند.»

۴۷۲

0

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*


*

رفتن به بالا