خانه / اسلاید / «شکرستان»؛ آینه ای در برابر مخاطب/ صفوی: پول‌سازی و کارآفرینی انیمیشن با هیچ صنعتی قابل مقایسه نیست
تبلیغات

«شکرستان»؛ آینه ای در برابر مخاطب/ صفوی: پول‌سازی و کارآفرینی انیمیشن با هیچ صنعتی قابل مقایسه نیست

«شكرستان»؛ آینه ای در برابر مخاطب/ صفوی: پول‌سازی و کارآفرینی انیمیشن با هیچ صنعتی قابل مقایسه نیستReviewed by اینفوفا on Jul 15Rating:

به گزارش اینفوفارسی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، نشست “دگر خند” دوشنبه ۲۳ تیرماه در تالار اوستای حوزه هنری به نقد و بررسی انیمیشن شکرستان اختصاص داشت.IMG15560018

در این جلسه که با حضور سید مسعود صفوی رئیس مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری به تلاش هایی که در طی  ۹ سال برای تولید انیمیشن شکرستان توسط گروه تولید این مجموعه کشیده شده است پرداخت و اظهارکرد: انیمیشن در ایران نیم قرن است که کار می کند. اما انیمیشنی که به شکل سریالی تهیه و مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد تولید نشده بود که در شکرستان این اتفاق افتاد.

صفوی پویانمایی شکرستان را اثری با حال و هوای ایرانی خواند و ایرانی بودن این اثر را یکی از دلایل موفقیت و استقبال آن از سوی مخاطب خود دانست و ادامه داد: شکل نمایشی این انیمیشن همان شکل تعزیه در ایران است که بازیگران می توانند در شخصیت های مختلف ایفای نقش کنند. همچنین تکنیک استفاده شده در این سریال(کات اوت)، برگرفته از شکل نمایشی خیمه شب بازی ایرانی است که در تیتراژ هم به عمد این موضوع نمایش داده می شود. این امر در موسیقی، معماری، رنگ، لباس، صدا و دیگر اجزای کار نیز رعایت شده است.
وی با تاکید بر این که انیمیشن شکرستان جان دارد، گفت: زیبا بودن یک انیمیشن صرفا به معنی خوب بودن آن نیست. انیمیشنی موفق است که زنده باشد.
در ادامه برنامه شیخ الاسلامی نویسنده و پژوهشگر با تقسیم بندی حوزه نقد در سریال شکرستان به سه حوزه  “اثر انیمیشن شکرستان”، “پدیده شکرستان” و ” آینده دنیای شکرستان”، گفت: بهتر است در اینجا به این موضوع بپردازیم که شکرستان چیست؟ با دیدن شکرستان قهقهه نمی زنیم و مقهور تکنیک آن نمی شویم پس چرا مردم شکرستان را دوست دارند؟ شکرستان از چه جنسی است؟ وقتی ترکیب شکرستان را به جزء های مختلف تقسیم می کنیم، چیزی نیست که تا به حال دیده نشده باشد. آنچه مهم است نحوه چینش و ترکیب این عناصر است که شکرستان را می سازد.
وی در ادامه به بررسی نسبت ارتباط شکرستان با مخاطب خود پرداخت و گفت: نوع نگاهی که در شکرستان به مخاطب وجود دارد، چنان نسبت یک به یک و هجوآوری است که مخاطب بعد از برخورد اول با آن خود را با مجموعه همراه می یابد و بعد از دیدن اثر چیزی از شکرستان را در درون خود باقی می بیند. این اثر جهانی را خلق می کند که نگاهی انتقادی و هجوآلود به مکانیسم ذهنی مخاطب خود وارد می کند. شکرستان آینه ای می شود که در برابر مخاطب خود قرار می گیرد.
این پژوهشگر با اعتقاد بر این که شکرستان شیوه  هوشمندانه فکر کردن برای مخاطب را آفریده است اظهار کرد: پس از ۳۰ سال در ایران موفق شدیم با شکرستان جهانی بیافرینیم که مخاطب با خود رو به رو شود و خود را به نقد بکشد بدون آن که این امر به طور مستقیم صورت بگیرد.
صفوی با اشاره به این که این مجموعه در ابتدا قرار بود برای مخاطب نوجوان تهیه شود، گفت:  تولید برنامه شکرستان مبتنی بر خوابگردی بود. در شکرستان  این خوابگردها از بهترین ها بودند. در پایان جمع خوابگردها با هم یک خواب مشترک دیدند.  اما در این پروژه مجموع بازخوردهایی را که از مخاطب دریافت کرده بودیم برای ساخت قسمت های بعدی لحاظ کردیم و به سریالی رسیدیم که همه خانواده پای آن می نشینند.
رئیس مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری ادامه کار این انیمیشن را تمرکز بر تولید محصولات جانبی و تهیه و تولید جوانب کار دانست و گفت: شکرستان در مجموعه ۱۲۰ قسمتی کار خود را کرده است و تولید ۱۰۰ قسمت، ۱۰۰ قسمتی آن کار درستی نیست.
شیخ الاسلامی در ادامه صحبت های صفوی گفت: بسیاری از ظرفیت های دنیای شکرستان هنوز ظهور پیدا نکرده است و باید منتظر بخش های دیگری از این دنیا بود تا زمانی که دوباره بخواهیم به ساخت این سریال برگردیم.20120902173320gb-shekarestan
صفوی در مورد تولید و پخش فیلم سینمایی شکرستان اظهار کرد: مجموعه تولید به این موضوع فکر کرده و در حال بررسی  آن است. اما باید در این زمینه بسیار محتاط عمل کنیم. محدودیت های تکنیک «کات اوت» برای نمایش روی پرده سینمایی، همچنین عدم تجربه پخش این تکنیک در قالب سینما در دنیا کار را با ریسک بالایی همراه می کند.

شیخ الاسلامی در خصوص بازخورد مخاطبان با نسخه دوبله شده این انیمیشن، با بیان این که ارکان بنا شده در شکرستان برای عموم قابل فهم و درک است، تصریح کرد: شکرستان روایتی دارد که بر اساس ارکانی جهان شمول عمل می کند و  این امر در ترجمه برای مخاطب دیگر کشورها مورد قبول و پسند است.
وی در ادامه به موضوع قصه پردازی  شکرستان که در قالب حکایت ها بوده پرداخت و گفت: شکرستان می توانست قصه های بهتری داشته باشد. البته نقطه قوت شکرستان در ادامه ارائه قصه های تازه با نگاه ایرانی بود که باعث شده از قالب حکایت گویی رها شود. امیدوارم شکرستان در ادامه بتواند قصه های خودش را بگوید.
مسعود صفوی با انتقاد از مدیران فرهنگی کشور نسبت به بی توجهی به صنعت انیمیشن در ایران تصریح کرد: انیمیشن در دنیا صنعت به شدت پول سازی است. ما کمترین هزینه را به ارزش افزوده بسیار بالا تبدیل می کنیم. اما متاسفانه مسئولین، حوزه های اینچنینی را به خوبی نمی شناسند. در حالی که میزان پول سازی و کارآفرینی در این صنعت با هیچ صنعتی قابل مقایسه نیست.
وی در پایان صحبت هایش ضمن تشکر از عوامل تولید شکرستان، ابراز امیدواری کرد اقتصاد فرهنگی بتواند رویکرد مدیران فرهنگی کشور را نسبت به صنعت انیمیشن تغییر دهد.
شیخ الاسلامی نیز در پایان این نشست با تاکید بر این که آینده شکرستان از پژوهش می گذرد، گفت: راجع به شکرستان باید بیشتر فکر کنیم، باید دید راه بررسی آکادمیک این پروژه چیست و به طور جدی به بررسی عوامل مختلف موفقیت شکرستان بپردازیم.

۴۵۸

0

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*


*

رفتن به بالا